Over ons

Addio Maritieme Logistiek B.V.

"The right way is the blue way" is ons gezegde. Met ons schip de ADDIO varen we heel wat waterroutes af in Europa. Van containertransport tot exceptioneel vervoer, zolang het in ons 135 meter lange schip past staan wij graag voor u klaar met oplossingen op maat.

Over Ons

De ADDIO, een jong en modern schip van 7000 ton

De ADDIO is een modern uitgerust binnenvaartschip dat geschikt is voor het vervoer van o.a. containers, bulkgoederen en exceptioneel vervoer. Het schip is volledig dubbelwandig uitgevoerd en voldoet aan de strengste veiligheidsnormen. Daardoor is de ADDIO Lloyd’s gecertificeerd en geschikt voor onbeperkt vervoer van gevaarlijke stoffen volgens het ADN.

Naast techniek en veiligheid speelt ook het milieu een belangrijke rol. Alle motoren aan boord van de ADDIO voldoen daarom aan de CCR II norm. Per ton/km levert dit een aanzienlijke CO2 besparing op. Niet voor niets is de ADDIO gecertificeerd met het felbegeerde Green Award.

Geen water is ons te diep.

Geschiedenis

1935 - 1976

In 1984 heeft Bram Deurwaarder het scheepvaartbedrijf van zijn ouders Gerrit en Lien overgenomen. Geheel volgens de traditie, want ook Gerrit nam het schip VIOS eerder van zijn vader Bram over. De VIOS was een sleepschip uit 1889 van 68 meter lang en 8,85 meter breed met een laadvermogen van 805 ton. In 1956 is dit schip gemotoriseerd met 2 x 156 pk. De motoren zijn in 1964 vervangen door 2 x 230 pk. Er werd destijds veel veevoeders gevaren naar Düsseldorf en Neuss. De VIOS is in 1976 gesloopt. Gerrit kocht toen een ander schip met de naam ADDIO.

Addio schip

1976 - 1984

ADDIO, ook wel vertaald als Adieu, Adios, betekent Vaarwel. De naam komt eigenlijk uit het Latijns  Ad-Deo, ofwel “Ga met God”.  Een mooie groet, die je iemand kunt meegeven op zijn reis. De ADDIO, bouwjaar 1963 met de afmetingen 56 x 6.60 meter en een draagvermogen van 564 ton, was wel wat kleiner, maar veel moderner en handzamer. Met een 380 pk MAN motor werd het vaargebied uitgebreid naar bijvoorbeeld de Neckar en de Main. Na zijn schoolperiode kwam Bram in 1978 bij zijn ouders aan boord om vervolgens in 1984 het schip over te nemen.

1984 - 1995

1984, voor Bram de start van een eigen onderneming. In 1986 is de ADDIO verkocht en werd de ALBA2 aangekocht. Dit schip werd direct omgedoopt tot ADDIO. De scheepsnaam ADDIO is tot op heden niet meer losgelaten. Het was een zogenaamd kanaalschip. Met een afmeting van 80 x 9 meter en een kruiphoogte van 4 meter, kon het schip 1000 ton laden op een diepgang van 2,10 meter. De maximale tonnage bedroeg 1408 ton. Toch werd eerder voor de Rijnvaart gekozen, dan voor de West Duitse kanalen. In 1988 leerde Bram zijn huidige vriendin Christina Visser kennen. Een jaar later werd er getrouwd en een vof opgericht. Scheepvaartonderneming ADDIO vof. Christina stamt ook uit een echte schippersfamilie. Opgegroeid bij haar ouders op de MARGRIET.

1995 - 2000

De volgende stap dateert uit 1995. De ADDIO werd ingeruild voor een nieuwbouwschip van 2327 ton. Deze ADDIO is gebouwd in Tjechië, in Usti aan de Elbe. Afgebouwd bij De Waal in Werkendam en voorzien van een Caterpillar 1379 pk. Met een afmeting van 105 x 10,50 meter kon nog steeds de Neckar worden bevaren. Dit schip werd uitgerust met een hefbare stuurhut, waarmee ook de containermarkt kon worden bediend. Tijd om de eerste containerervaringen op te doen.

2001 - 2006

Rond de eeuwwisseling diende China zich aan als scheepsbouwer voor de binnenvaart. Bovendien werd de maximale lengte van een schip vergroot van 110 naar 135 meter. Voor ons betekende dit een nieuwe uitdaging. Dus werd er weer nieuw gebouwd en zo kwam er een nieuwe ADDIO in 2001 in de vaart. Een schip van 135 x 11,40 meter en een laadcapaciteit van 3502 ton of 268 Teu. (Teu staat voor Twenty Foot Equivalent Unit, ofwel een 20ft container). Ook nu werd gekozen voor Caterpillar. En wel 2 stuks van ieder 1014 pk.

2008 - heden

Er volgde voor het bedrijf een korte pauze in de maritieme dienstverlening. Een lange periode van voorbereiding voor het volgende schip. 2008 Twee jaar later kwam weer een nieuwe ADDIO uit China naar Nederland. Een schip van 135 x 17,10 meter. Daarmee was dit schip het grootse binnenvaartschip van die periode. Voorzien van 2 x 1575 pk Caterpillar. Overigens is de boegschroef ook een Caterpillar van 1650 pk. Met een draagvermogen van 6789 ton en een containercapaciteit van 600 Teu op 6 lagen is het nog steeds een van de grootste binnenvaartschepen van Europa.